De fiscale toekomst van de elektrische auto – voorkom de Tesla-taks

Wilt u nog profiteren van de 4% bijtelling bij de zakelijke aanschaf van een elektrische auto met een catalogusprijs van meer dan € 50.000? Dan heeft u hiervoor nog 8 maanden de tijd. Per 1 januari 2019 verandert namelijk de wetgeving.

Elektrische autoDe huidige situatie

  • Voor elektrische en hybride auto’s gold tot en met 2012 een bijtellingspercentage van 0%. Vanaf 2013 tot en met heden geldt voor elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 4% terwijl voor hybride auto’s in de afgelopen jaren het bijtellingspercentage is veranderd van 0 naar 7% of 14% (afhankelijk van de CO2-uitstoot).
  • In 2016 was het bijtellingspercentage voor alle hybride auto’s 15%. Het verlaagde percentage geldt voor een termijn van 60 maanden (5 jaar). Na afloop van deze periode wordt de bijtelling 25%.
  • De huidige bijtelling voor nieuwe volledig elektrische auto’s is 4% en voor hybride auto’s bedraagt deze 22%.

Voor auto’s met eerste tenaamstelling in 2013 loopt die bijtelling af in 2018. De verwachting is dan ook dat de toentertijd massaal gekochte Mitsubishi Outlander PHEV, de Opel Ampera en de Chevrolet Volt (elektrische auto met range-extender) dit jaar, oneerbiedig gezegd, massaal zullen worden gedumpt.

Nieuwe ontwikkelingen

Er komen steeds meer nieuwe elektrische auto’s op de markt. Ieder zichzelf respecterend merk heeft op dit moment wel één of meer elektrische modellen. De autofabrikanten spreken de verwachting uit dat de jaren 2018, 2019 en 2020 de jaren worden van de elektrische auto’s.

Ook de actieradius van de elektrische auto gaat met rasse schreden vooruit. Op dit moment komen elektrische auto’s op de markt met een actieradius van 400 tot 500 kilometer. Het is echter nog wel zo dat, mede door het dure batterijpakket, een elektrische auto over het algemeen duurder is dan de benzine- of dieselauto.

De overheid neemt opnieuw beperkende maatregelen

Nieuw: de Tesla-taks. De overheid heeft bedacht dat vanaf 1 januari 2019 het percentage van 4% bijtelling alleen nog maar geldt als de catalogusprijs onder de € 50.000,- is. Is de catalogusprijs hóger dan € 50.000, dan geldt een bijtellingspercentage van 4% tot een bedrag van € 50.000,-, en daarboven een bijtellingspercentage van 22%. Dit wordt ook al de “Tesla-taks” genoemd. Maar hiermee is echter nog niet alles gezegd.

De overheidsplannen voor 2021

Zoals de plannen nu zijn, zal met ingang van 2021 bij het bijtellingspercentage geen onderscheid meer worden gemaakt tussen een elektrische auto of een niet-elektrische auto. Voor beide varianten gaat dan het bijtellingspercentage van 22% gelden. Is de elektrische auto echter aangeschaft met een bijtellingspercentage van 4%, dan blijft dit percentage gedurende een periode van 60 maanden aan de auto kleven. Dat wil zeggen: ook bij de verkoop van de auto aan iemand anders, blijft dit percentage gedurende de resterende looptijd gelden.

Download ons handige stroomdiagram en zie in één oogopslag álle geldende bijtellingstarieven van 2011 t/m 2021.

Een voorbeeld ter verduidelijking

  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2018.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling in 2018: 4% = € 3.460 per jaar.
  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2019.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling 4% tot € 50.000 = € 2.000,- + 22% over (€ 86.500-€50.000) = € 8.030. Dat is totaal € 10.030. De bijtelling wordt dus bijna 3x zo hoog.
  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2021.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling 22% van € 86.500 = € 19.030,- de bijtelling wordt dan 5,5x zo hoog.

Er geldt echter overgangsrecht

Voor elektrische auto’s, die in de jaren 2014 en 2015 zijn aangeschaft, verloopt de 60 maanden termijn in 2019 of 2020. Zoals eerder gemeld zou daarna de bijtelling 25% worden. Voor deze auto’s geldt echter een overgangsregeling. De periode van 60 maanden wordt verlengd tot en met 31 december 2020. De bijtelling wordt dan geen 4% maar 7% van de cataloguswaarde tot een catalogusprijs van € 50.000 en over het meerdere boven de € 50.000 wordt de bijtelling 22%.

Download ons handige stroomdiagram en zie in één oogopslag álle geldende bijtellingstarieven van 2011 t/m 2021.

Er gelden ook andere fiscale voordelen

Naast de lage bijtelling heeft de zakelijk aangeschafte elektrische auto nog andere fiscale voordelen:

  • elektrische auto’s hoeven tot en met 31 december 2020 geen motorrijtuigenbelasting te betalen;
  • voor elektrische auto’s hoeft geen BPM te worden betaald;
  • op de aanschaf van de zakelijke elektrische auto, krijgt de ondernemer een aftrek voor Milieu-investering (MIA) ter grootte van 36% van de aanschafwaarde (tot een maximum catalogusprijs van € 50.000). Dit vormt een aantrekkelijke aftrekpost op de winst van de onderneming.
BAA ADVIES. Overweegt u een zakelijk elektrische auto met een catalogusprijs van meer dan € 50.000 en wilt u profiteren van een lage bijtelling (4%)? Schaf hem dan nog dit jaar aan. Denkt u erover om zakelijk een elektrische auto aan te schaffen met een catalogusprijs onder de € 50.000? Dan heeft u daarvoor nog de tijd tot en met 31 december 2020; u komt dan nog in aanmerking voor de 4% bijtelling.